تلقی هر فرد از یک کلمه در ذهن خود، می تواند اولین عامل تاثیر گذار بر فرد درباره هر موضوع نسبت به چگونگی مواجه ی او با آن موضوع باشد.
از آمریکاß دشمن
از امامß مرد بزرگ تاریخ ایران و اسلام
از امیرکبیرßافتخار و احساس غرور و تبلور ایرانی بودن و متعهد بودن
ازعشق ß احساسی زیبا
اگر تلقی ما از موضوعی، ناصحیح و خلاف
واقع باشد قاعدتا ، در مباحث پیرامون آن موضوع و صحت برخورد ما با آن، اشکالاتی
بوجود خواهد آمد. اگر کسی از یک امر لازم و ضروری خود تلقی غلطی داشته باشد، شاید
بهمین دلیل،با اینکه به آن امر بسیار نیاز دارد، حتی بسمت آن نرود و از یک ضرورت
زندگی خود بازماند. پس قبل از هرچیز در
شیوه زندگی صحیح باید نسبت به هر موضوعی تلقی صحیحی پیدا کنیم و پیشینه ی غیر قابل
اطمینان خود در مورد موضوع را کنار گذاشته و با تحقیق صحیح به تلقی صحیح دست پیدا
کنیم
اما دین چیست؟واقعا آنچه تا به امروز درباره دین شنیده ایم ، دیده ایم و فهمیده ایم صحیح بوده است؟ و آیا ما نسبت به دین تلقی زیبایی در ذهن داریم و یا خیر؟ این تلقی صحیح است یا غلط؟
پیشنهاد می شود قبل از اینکه، تعریفی که در اینجا از دین می شود را مطالعه کنید، به تعاریف سایر علمای اسلام درباره دین رجوع شود.
تعریف دین : آنچه که خداوند اراده کرده و از ما خواسته است؛ که بفهمیم و عمل کنیم(معتقد،متخلق،متعبد و ....شویم) اعم از مجموعه عقاید ، اخلاق ، فقه ،حقوق و ... [مبدا ،معاد و راه بین ایندو،راهنمایان این راه،اسرار ملک و ملکوت آن] تا به هدف آفرینش یعنی رسیدن به کمال متصور برای انسان دست یابیم.
پس می توان نتیجه گرفت که :
منبع هستی شناسی دین : اراده و علم ازلی خداوند است.
اما ما چگونه تشخیص دهیم که خداوند از ما چه چیزی خواسته است؟
(یا اینکه خداوند چه ابزارهایی را برای این امر (شناخت آنچه خدا از ما خواسته)در اختیار ما قرار داده است؟)
منبع معرفت شناسی دین : عقل و نقل می باشد :
عقل : برهان واجد شرایط حجیت(برهان معتبر عقلی=عقل برهانی)
نقل : قرآن ، روایات، سنت معصومین سلام الله اجمعین
راه تشخیص معارف دینی عقل و نقل می باشد؛ به این معنا که ما یا از طریق برهان های صحیح عقلی به وظایف خود پی می بریم و یا از طریق نقلِ این وظایف از سوی منابع معتبری که به صحت آن ها ایمان داریم.
با این تعریف تلقی غلط تقابل دین و عقل نیز برطرف خواهد شد و مشخص می شود که دین اعم از عقل و نقل است و نه در مقابل آن ها. و مطلب دیگر اینکه عقل و نقل همواره یکدیگر را تایید می کنند و مکمل یکدیگر هستند و واضح است که عقل در مباحثی چون معاد، چیستی روح و... سکوت می کند و امر را به نقل وامیگذارد و می گوید که می فهمد، که نمی فهمد!
امام کاظم علیه السلام به هشام فرمود: إنَّ للهِ عَلَی النّاسِ حُجَّتینِ: حجّةً ظاهرةَ وحجَّتةً باطنةَ، فأَمّا الظّاهرة فَالرّسل والأنبیاء والأئمّة سلام الله علیهم اجمعین ، وأمّ الباطِنةٌ فالعُقولُ
(الکافی: ج 1 ص 16 ح 12)
با توجه به مطالب گفته شده جایگاه عقل در دین کجاست؟
می بینیم که دین کاملا مبتنی بر عقل می باشد.
.... معارفی که در بحث تعریف دین و منبع هستی شناسی دین و معرفت شناسی دین مطرح شد براساس اصول فکری آیت الله جوادی آملی می باشد....
مبحث دوم : رابطه دین با آزادی چیست؟